Dyrektywa DAC-7, czyli nowe obowiązki przy sprzedaży internetowej od 1 lipca 2024

Dyrektywa DAC-7 uwzględnia transakcje sprzedaży towarów, świadczenia usług, udostępniania środków transportu oraz nieruchomości. Głównym celem wprowadzenia dyrektywy jest identyfikacja osób prowadzących sprzedaż w skali, która może wskazywać na regularną działalność gospodarczą w przypadku, gdy osoby te nie prowadzą zarejestrowanej działalności oraz wyrównanie konkurencyjności na rynku.

 

Kto musi raportować sprzedaż internetową?

Obowiązkiem raportowania objęte są internetowe platformy sprzedażowe, a więc oprogramowanie, w tym strona internetowa lub jej część oraz aplikacje, w tym aplikacje mobilne, dostępne dla użytkowników i umożliwiające sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, przy czym rozumie się przez to również ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu wykonywanej czynności. W Polsce najpopularniejszymi platformami internetowymi, które są objęte obowiązkiem raportowania są m.in. Allegro, OLX, czy Vinted.

 

Raportowanie a limity

Operatorzy platform są objęci obowiązkiem przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji dotyczących sprzedawców, którzy przekroczyli określone limity, tj.:

  • 30 transakcji

lub

  • 2 000 euro w skali roku.

 

Po przekroczeniu tych limitów, operator platformy będzie zobowiązany uzyskać od użytkownika danych wskazanych w ustawie, jak np.: imię i nazwisko, adres, numer identyfikacyjny dla celów VAT, dane dotyczące prowadzonej działalności. Pozwoli to na identyfikację sprzedawców dokonujących transakcji poza działalnością gospodarczą (prywatnie). W sytuacji, gdy użytkownik będzie odmawiać przekazania tych informacji, operator zablokuje możliwość dokonywania kolejnych transakcji na danej platformie. Raportowanie obejmie okresy roczne, a wejście w życie ustawy w lipcu 2024 r. wpływa na to, że pierwszy raport będzie składany w 2025 roku.

 

UWAGA: 
Raportowaniem będą objęte transakcje od 1 stycznia 2023 r. – wynika to z faktu, że Polska wprowadziła przepisy z opóźnieniem. W praktyce sprzedawcy, którzy już w ubiegłym roku przekroczyli wskazane w ustawie limity i jednocześnie nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą oczekiwać kontroli ze strony urzędów skarbowych celem wyjaśnienia, czy uzyskane przez nich przychody powinny zostać opodatkowane.

 

Dyrektywa DAC-7 – konsekwencje dla platform i sprzedawców

Szef KAS może przeprowadzić kontrolę czy operatorzy platform realizują swoje obowiązki w zakresie stosowania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych. W sytuacji stwierdzenia uchybień, muszą oni liczyć się z konsekwencjami finansowymi – Szef KAS ma prawo nałożyć karę pieniężną w wysokości do 1 mln zł.

Co ważne, z konsekwencjami dyrektywy DAC-7 muszą się też liczyć sprzedawcy, którzy nie prowadzą zarejestrowanej działalności gospodarczej, a przeprowadzają transakcje przekraczające ustawowe limity – w takich sytuacjach, urząd skarbowy może zweryfikować, czy sprzedawca rozliczał się w odpowiedni sposób z osiągniętych przychodów (dochodów), a jeśli nie, będzie miał prawo wezwać do zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

 

Podstawa prawna:
– art. 1 pkt 25 ustawy z 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r., poz. 879)
– dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z  22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. U. UE z 2021 r., L 104)

Zobacz również