Przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych – co warto wiedzieć o wpisie?
Przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskie wyłącznie w celu swojej promocji i reklamy. Jakie wymogi musi spełnić przedstawiciel przedsiębiorcy zagranicznego?
Wpis do rejestru
Prowadzenie przedstawicielstwa zagranicznego wymaga wpisu do specjalnego rejestru.
Wpis jest dokonywany na 2 lata. Na wniosek przedsiębiorcy złożony w ciągu ostatnich 90 dni obowiązywania wpisu może zostać on przedłużony na kolejne 2 lata (art. 25 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
WAŻNE! Wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru następuje na jego wniosek.
Wymogi formalne wniosku
Wniosek o wpis przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego musi być zgodny wymogami prawnymi, tj. powinien:
- Być sporządzony w języku polskim.
- Zawierać nazwę, siedzibę i określenie formy prawnej przedsiębiorcy.
- Określać przedmiot głównej działalności gospodarczej.
- Wskazywać adres siedziby przedstawicielstwa na terytorium RP.
- Zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentacji.
W przypadku braków formalnych przedsiębiorca zostanie wezwany do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.
Do wniosku należy dołączyć:
- Urzędowy odpis dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy zagranicznego, na podstawie którego wykonuje działalność gospodarczą.
- Urzędowo poświadczony dokument zawierający adres siedziby, zasady reprezentacji, osoby uprawnione do reprezentacji.
- Dokument zawierający potwierdzenie upoważnienia osoby wskazanej we wniosku do reprezentowania przedsiębiorcy.
WAŻNE! Przedsiębiorca jest zobowiązany do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, którą wskazał w rejestrze jako siedzibę przedsiębiorstwa.
Obowiązki przedsiębiorcy zagranicznego w zakresie przedstawicielstwa
W związku z utworzeniem przedstawicielstwa zagranicznego na terytorium RP przedsiębiorca ma obowiązek:
- Stosowania oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego z dopiskiem „przedstawicielstwo w Polsce”.
- Aktualizacji informacji dot. stanu faktycznego i prawnego.
- Prowadzenia oddzielnej rachunkowości w języku polskim.
- Ustanowienia osoby upoważnionej do reprezentacji (art. 29 o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Podstawa prawna
-ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zobacz również
8 października w wyjątkowych przestrzeniach Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń startupowych w Polsce – Pitch MeetUp 2025. Tegoroczna edycja...
Formularz ZAW-FA („zawiadomienie o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF”) jest kluczowym dokumentem przy zarządzaniu dostępami do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Bez...
3. urodziny Stowarzyszenia Przedsiębiorcze i Odważne przebiegły pod hasłem „Kobiety przyszłością biznesu” – i trudno o trafniejsze podsumowanie atmosfery tego wyjątkowego wydarzenia....