Podpisywanie sprawozdań finansowych – zmiana od 2022 r.

Od 1 stycznia 2022 r. nastąpiła istotna zmiana w zakresie podpisywania sprawozdania finansowego. Nowelizacja Ustawy o Rachunkowości umożliwiła dokonanie tej czynności przez jedną z osób wchodzącą w skład organu wieloosobowego kierującego podmiotem.

 

Do tej pory sprawozdania finansowe musiały być podpisane elektronicznie (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym) przez kierownika jednostki, a sprawozdanie finansowe dodatkowo przez osobę odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg rachunkowych spółki.

Kierownikiem jednostki w rozumieniu Ustawy o Rachunkowości są:

  1. Członkowie zarządu spółek kapitałowych (w przypadku organu wieloosobowego są to wszyscy członkowie zarządu).
  2. Wspólnicy prowadzący sprawy spółki cywilnej i spółki jawnej.
  3. Wspólnicy prowadzący sprawy spółki partnerskiej albo jej zarząd.
  4. Komplementariusze prowadzący sprawy spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej.

Dotychczas w przypadku, gdy spółką kierował zarząd wieloosobowy, każdy z członków zarządu miał obowiązek podpisania sprawozdania finansowego.

 

Taki wymóg podpisania sprawozdania finansowego sprawiał wiele trudności, szczególnie w sytuacji zarządów wieloosobowych oraz w przypadku gdy w zarządzie zasiadali cudzoziemcy nieposiadający numer PESEL.

 

Podpisywanie sprawozdań finansowych po 1 stycznia 2022 r.

Nowelizacja wprowadza przepis ust. 2b do art. 52 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którą w przypadku posiadania przez spółkę wieloosobowego organu kierowniczego, sprawozdanie finansowe będzie mogła podpisać nawet jedna osoba wchodząca w skład tego organu.

 

UWAGA! Uproszczenie wymaga jednak spełnienia kilku warunków:

I) Pozostałe osoby wchodzące w skład zarządu muszą złożyć oświadczenia, że dokumenty finansowe są zgodne z wymaganiami przewidzianymi w ustawie.

Oświadczenia powinny być przygotowane w formie:

  • elektronicznej oraz opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym albo
  • papierowej oraz opatrzone własnoręcznym podpisem.

W sytuacji odmowy złożenia oświadczenia wymagane będzie sporządzenie pisemnego uzasadnienia odmowy złożenia takiego oświadczenia.

II) Elektroniczna kopia oświadczeń

Jeśli powyższe oświadczenia zostały przygotowane w postaci papierowej, opatrzonej własnoręcznym podpisem – to członek zarządu, który podpisał dokumenty finansowe elektronicznie „jest zobowiązany do zapewnia sporządzenia elektronicznych kopii tych dokumentów”.

III) Oświadczenie powinno zostać dołączone do dokumentów finansowych.

 

Podpisanie dokumentów finansowych przez wszystkich członków zarządu jest nadal dopuszczalne.

 

Uwaga! Zmiana dotyczy również terminu złożenia sprawozdania finansowego do Szefa KAS – z 10 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego na 15 dni.

 

Podstawa prawna:
art. 52 oraz art. 13 ust. 3 ustawy z 29.09.1994 o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.),
art. 27 ust. 2 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.).
Źródło grafiki:
https://pl.123rf.com/

 

 

Zobacz również