Przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych – co warto wiedzieć o wpisie?

 

Przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskie wyłącznie w celu swojej promocji i reklamy. Jakie wymogi musi spełnić przedstawiciel przedsiębiorcy zagranicznego?

Wpis do rejestru 

Prowadzenie przedstawicielstwa zagranicznego wymaga wpisu do specjalnego rejestru.

Wpis jest dokonywany na 2 lata. Na wniosek przedsiębiorcy złożony w ciągu ostatnich 90 dni obowiązywania wpisu może zostać on przedłużony na kolejne 2 lata (art. 25 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

WAŻNE! Wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru następuje na jego wniosek.

 

Wymogi formalne wniosku

Wniosek o wpis przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego musi być zgodny wymogami prawnymi, tj. powinien:

  1. Być sporządzony w języku polskim.
  2. Zawierać nazwę, siedzibę i określenie formy prawnej przedsiębiorcy.
  3. Określać przedmiot głównej działalności gospodarczej.
  4. Wskazywać adres siedziby przedstawicielstwa na terytorium RP.
  5. Zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentacji.

W przypadku braków formalnych przedsiębiorca zostanie wezwany do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. Urzędowy odpis dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy zagranicznego, na podstawie którego wykonuje działalność gospodarczą.
  2. Urzędowo poświadczony dokument zawierający adres siedziby, zasady reprezentacji, osoby uprawnione do reprezentacji.
  3. Dokument zawierający potwierdzenie upoważnienia osoby wskazanej we wniosku do reprezentowania przedsiębiorcy.

WAŻNE! Przedsiębiorca jest zobowiązany do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, którą wskazał w rejestrze jako siedzibę przedsiębiorstwa.

 

Obowiązki przedsiębiorcy zagranicznego w zakresie przedstawicielstwa

W związku z utworzeniem przedstawicielstwa zagranicznego na terytorium RP przedsiębiorca ma obowiązek:

  1. Stosowania oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego z dopiskiem „przedstawicielstwo w Polsce”.
  2. Aktualizacji informacji dot. stanu faktycznego i prawnego.
  3. Prowadzenia oddzielnej rachunkowości w języku polskim.
  4. Ustanowienia osoby upoważnionej do reprezentacji (art. 29 o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Podstawa prawna
-ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Zobacz również