Zmiany w rozliczaniu samochodów osobowych od 2026 r. – dlaczego warto rozważyć zakup jeszcze w tym roku?
Samochód osobowy to nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej – niezależnie od tego, czy przedsiębiorca decyduje się na zakup, leasing czy wynajem długoterminowy. Dotychczas przy rozliczaniu kosztów związanych z pojazdami podatnicy przyzwyczaili się do określonych limitów. Od 1 stycznia 2026 r. czeka nas jednak zmiana, która może znacząco wpłynąć na opłacalność inwestycji w auta spalinowe.
Aktualne limity obowiązujące do końca 2025 r.
Obecnie w podatku dochodowym obowiązują następujące zasady:
- 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem,
- 150 000 zł – dla pozostałych samochodów osobowych.
Limity te mają zastosowanie zarówno przy amortyzacji samochodów, jak i przy umowach leasingu, najmu czy dzierżawy. Wartość pojazdu określana jest na podstawie faktury zakupu lub umowy.
Nowe limity od 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. pojawi się dodatkowy, mniej korzystny limit – w zależności od rodzaju napędu i emisji CO₂:
- 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i wodorowych,
- 150 000 zł – dla aut spalinowych z emisją CO₂ poniżej 50 g/km (oraz wprowadzonych do ewidencji przed 2026 r.),
- 100 000 zł – dla aut spalinowych z emisją CO₂ równą lub wyższą niż 50 g/km.
Zmiana dotyczy zarówno amortyzacji, jak i kosztów rat leasingowych.
Przepisy przejściowe przewidują, że samochody wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r. będą rozliczane na dotychczasowych zasadach. To oznacza, że przedsiębiorcy mają ostatnią szansę, aby uniknąć niższego limitu 100 000 zł.
Dlaczego warto działać jeszcze w 2025 r.?
Dla przedsiębiorców planujących zakup lub leasing samochodu – zwłaszcza spalinowego – 2025 rok może być kluczowy. W przyszłości bowiem koszty podatkowe związane z użytkowaniem pojazdu będą bardziej ograniczone.
Uwaga: zakup dokonany wyłącznie „na papierze” pod koniec roku, bez faktycznego uzasadnienia biznesowego, może zostać uznany przez fiskusa za działanie dla korzyści podatkowej i wiązać się z koniecznością raportowania schematu podatkowego.
Jak będzie ustalana emisja CO₂?
Parametry emisji dwutlenku węgla będą pochodzić z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), na podstawie dokumentów homologacyjnych. To właśnie te dane przesądzą, do którego limitu zostanie zakwalifikowany dany pojazd.
Podsumowanie
Zmiany wprowadzane od 2026 r. mają na celu wspieranie elektromobilności. Jednak dla wielu małych i średnich firm bariera finansowa związana z zakupem auta elektrycznego jest wciąż trudna do pokonania. Dlatego przedsiębiorcy rozważający nabycie lub leasing samochodu powinni dokładnie przeanalizować swoje plany – często bardziej opłacalne może okazać się dokonanie transakcji jeszcze w 2025 roku.
Podstawa prawna:
art. 3, art. 30 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2269 ze zm.)
Zobacz również
Z dumą informujemy, że JWW Biuro Rachunkowe dołączyło do grona członków Dolnośląskiej Izby Gospodarczej (DIG) – jednej z najbardziej rozpoznawalnych organizacji wspierających rozwój...
Z dumą informujemy, że JWW Biuro Rachunkowe było partnerem strategicznym wyjątkowego wydarzenia Evolutions Meetup & Showcase 2025, które odbyło się we Wrocławiu z inicjatywy Startup...
Fundacja rodzinna, choć stanowi nowy podmiot na gruncie prawa cywilnego i podatkowego, zobowiązana jest do przestrzegania szeregu wymogów rachunkowych i sprawozdawczych. W niniejszym wpisie...