Prywatny sprzęt w kosztach działalności? To możliwe!

Zakup prywatny czy firmowy?

Nabywając towar (usługę) masz obowiązek określić jego przeznaczenie, to znaczy czy kupujesz go na cele prowadzonej działalności gospodarczej, czy na prywatne potrzeby. To właśnie determinuje jaki dokument zostanie przygotowany, aby udokumentować sprzedaż.

Zasady dokumentowania 

  • Nabycie na cele prowadzonej działalności gospodarczej — transakcja dokumentowana jest fakturą.
  • Nabycie na cele prywatne – transakcja dokumentowana jest paragonem.

W tym rozwiązaniu sugerujemy fakturę imienną. Dokument będzie potrzebny jeśli nabyty dla celów prywatnych składnik majątku będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej.

Przedsiębiorcy mają prawo do wprowadzenia nabytych uprzednio dla celów prywatnych składniki majątku do majątku firmy. Wśród przykładów wskazać można aparaty fotograficzne, laptopy, samochody. Zasadniczo mowa tu o wprowadzeniu do majątku firmy tzw. środków trwałych. 

Czym są środki trwałe?

Środki trwałe to składniki majątku, np.:

> budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

> maszyny, urządzenia i środki transportu,

> inne przedmioty, które:

  • zostały nabyte przez podatnika,
  • są wykorzystywane przez podatnika na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  • są własnością lub współwłasnością podatnika,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • ich przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż rok.

Prywatny składnik majątku, który spełnia wszystkie wskazane wymogi, można wprowadzić do majątku firmy. Dodatkowo wydatki poniesione na jego nabycie można ująć w kosztach działalności.

 

Nowe zasady wyceny w 2022 r.

Jeśli zamierzasz wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych składnik majątku, musisz go najpierw odpowiednio wycenić.

Ustawa wskazuje, że wycena powinna być dokonana w cenie nabycia nie wyższej od wartości rynkowej. Nie jest jednak wymagane dokonał tego rzeczoznawca. Wskazaną wycenę warto poprzeć dowodami w formie screenów z portali typu Allegro, Olx, Otomoto.

WAŻNE! W celach dowodowych należy zgromadzić dokumentację, która potwierdza, że wycena jest zgodna z  cenami rynkowymi i uwzględnia przedmiotu wyceny, jego stanu oraz stopnia zużycia.

 

Podstawa prawna:
art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Zobacz również